Неділля, 05.05.2024, 13:01Вітаю Вас Гість | RSS
Пасічнянський НВК
Меню сайту
Категорії розділу
Мои статьи [11]
Статистика

Каталог статтей


Головна » Статті » Мои статьи

Робота з обдарованими дітьми в Пасічнянському НВК

Початок ХХІ сторіччя відзначений якісно новими явищами і процесами, що охоплюють різні аспекти життєдіяльності суспільства, інтеграцією освіти до світового рівня, обов’язковими  для якого є доступність і якість. Але за загальною доступністю і якістю важливо не втратити обдаровану і здібну дитину. В умовах сільської школи зробити це надзвичайно важко, але так необхідно.

Одним із пріоритетних напрямків у системі освіти є актуальні проблеми навчання й виховання обдарованих дітей та юнацтва. Кабінетом Міністрів  8 серпня 2007 року  прийнята Постанова  про затвердження Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю на   2007-2010 рр. ( №1016 ), видано відповідний Указ Президента України . У Хмельницькій області розроблено обласну програму роботи з обдарованими і здібними дітьми.

На виконання даних нормативних документів у Пасічнянському НВК розроблено програму «Обдаровані діти».

Слід відмітити, що проблемі розвитку творчих обдарувань школярів приділяється багато уваги науковцям, а саме такими як Дж. Гілфорд, Дж. Рензуллі, Б.К. Пашнєв, А.І. Савенкова, С.О. Сисоєва та ін.

Але недостатньо ця проблема вивчена і досліджена в умовах функціонування  сільського регіону. Саме тут зустрічаються поодинокі дослідження І.П.Осадчого, М.Г.Ватковської, О.А.Захаренка. Недостатньо досліджено розвиток обдарувань дитини саме сільської школи, яка функціонує в умовах малокомплектності класів; здебільш негативного соціального середовища, віддаленості від вищої школи, наукових центрів; умовах обмежених ресурсів. І саме сьогодні, коли пріоритетом освітнього процесу є рівний доступ до якісної освіти, це питання надзвичайно актуальне на прикладі діяльності саме сільського навчального закладу. Тому наш практичний досвід буде цікавим для кола науковців і практиків.

В педагогічній науці обдарованим прийнято називати того, чий дар явно переважає деякі середні можливості, здібності більшості. ( Савенкова А.И. Одаренные дети в детском саду и школе: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений, - М.: Издательский центр  «Академия», 2000,-232с.)  

Обдарована дитина – це дитина, яка виділяється яскравими очевидними, іноді видатними досягненнями ( чи має внутрішні передумови для таких досягнень) в тому чи іншому виді діяльності ( Аніскіна Н. Педагогічна підтримка обдарованості.- К.: Видавничий дім «Шкільний світ» , 2005-128с.).

Чи володіє навчальний заклад інструментарієм для визначення обдарованості, чи можливе прогнозування і виявлення в рамках сільської школи? Так. На нашу думку одним із таких є кваліметрична модель, розробки науковців Г.Єльнікової, Г.Дмитренка та багатьох інших, що дають можливість виміряти рівень досягнень школярів та їх динаміку.

При психологічному супроводі діагностика розвитку особистості здійснюється за тестами Равена, методикою Торренса та методикою Лосєвої, при допомозі опитувальника Б.К.Пашнєва.

Саме в умовах сільської місцевості навчально-виховні комплекси «Загальноосвітня школа, ліцей», «Загальноосвітня школа, гімназія» здатні здійснювати якісну підготовку учнів. Хоча і існує неузгодженість в чинному законодавстві щодо навчально-виховних комплексів, але час довів їх право на існування. 

Тому в рамках нашого НВК старша школа функціонує в режимі ліцею, де обдаровані діти об’єднані в елітні класи. Відбір для навчання в ліцейних класах здійснюється на конкурсній основі. Створений в 2001 році Пасічнянський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, агротехнологічний ліцей» як заклад нового типу, профільний навчально-виховний заклад, покликаний навчати й виховувати   старшокласників, готуючи їх до навчання у вищих навчальних закладах, забезпечувати їм умови для здобуття освіти понад державний мінімум.

Ліцеїсти проживають в пришкільному інтернаті з безкоштовним цілодобовим перебуванням дітей. Завдяки співпраці з місцевим господарством Державним підприємством Дослідне господарство «Пасічна» діти отримують трьохразове  гаряче харчування за символічну оплату . Створено всі умови з урахуванням перебування в гуртожитку дітей здебільшого з малозабезпечених сімей, які переважають у сільському регіоні.

Навчання  в ліцейних класах відбувається в режимі 6-денки.

Надзвичайно важливо створити сприятливе освітнє середовище для всебічного розкриття та реалізації здібних та обдарованих вихованців сільської школи, яке базується на психології успіху дитини.  Домінантами в нашому навчальному закладі є культ знань, успіху. Цьому сприяє щорічне визначення переможців у номінаціях «Кращий клас школи», «Кращий учень школи», «Кращий спортсмен школи», «Творча особистість» та ін.

В цілому йде формування сприятливого керованого освітнього середовища, де розкриваються і реалізуються різнобічні таланти і здібності дітей. Це можливо здійснити на основі системного підходу через чітке управління і керованість процесу, яке включає в себе традиційні функції: планування, організацію, мотивацію і контроль.

В річному плані роботи Пасічнянського НВК передбачено цілий ряд заходів по роботі з обдарованими і здібними дітьми, серед яких творчі звіти класів, гуртків, робота  інтелектуального клубу «Ерудит», звіти творчо працюючих вчителів. Створено чітку структуру пошуку і розвитку обдарованих і здібних дітей , розроблено схему роботи з обдарованими учнями,

Дана робота неможлива без глибокого, наукового, психологічного, педагогічного супроводу. Тому цілком природним є залучення професорсько-викладацького складу вищих навчальних закладів, науково-просвітницьких, мистецьких закладів, кращих вчителів навчального закладу, кращих вчителів району через роботу Пасічнянського освітнього округу.

В Пасічнянському НВК налагоджена співпраця з Хмельницьким Національним університетом, Кам'янець-Подільським педагогічним університетом, Львівською академією ветеринарної медицини.

Передбачено співпрацю з даними ВУЗами, наукові консультації, проведення спільних науково-практичних конференцій.

Використання годин варіативної складової навчального плану спрямоване на задоволення освітніх потреб учнів, сприяння розвитку їх обдарувань та здібностей. В 2007-2008 н. р. повністю використано години варіативної частини  для проведення факультативів, курсів за вибором,  групових та індивідуальних занять.

При роботі з дітьми враховуємо багатовекторність обдарованості, тому даємо можливість реалізувати її у всіх максимально можливих напрямках.

- учні з інтелектуальними здібностями мають змогу займатись в інтелектуальному клубі «Ерудит».  Індивідуальні години варіативної складової спрямовані на якісну підготовку обдарованих учнів до участі в предметних олімпіадах та конкурсах. Наші учні є постійними учасниками Інтернет-олімпіад з інформатики. З 2002 року беремо участь у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру», у якому маємо 8 відмінних та 19 добрих результатів.

- учні, які мають здібності до занять науковою працею займаються в різноманітних секціях МАН ( у Пасічнянському НВК їх працює 7: фольклористики, географічне краєзнавство, природознавство, історія України, правознавство, філологічна, «Комп’ютерні програми для автоматизації наукових досліджень»). З 1996 року маємо 18 переможців і призерів районного етапу,11 переможців і призерів обласного етапу, 1 призера Всеукраїнського етапу конкурсу-захисту робіт учнів, членів МАН.

- учні, які мають літературну обдарованість під керівництвом досвідчених вчителів готують свої роботи до участі в літературних конкурсах. Кращі роботи наших учнів вийшли до друку у поетичних альманахах («Безсоння вишень» 2001, «Осик осінній сон» 2002, «Україна-дебют» 2004 та ін.) . Є доброю традицією організація вечорів, зустрічей з творчими людьми. Творчою групою під керівництвом вчителя-методиста Русої Т.В. зібрано значний матеріал по творчості поета-земляка Р.Й.Юзви, створено музей знатних земляків, де значне місце займає експозиція, присвячена Роману Йосиповичу, підготовлено змістовні і цікаві екскурсії. Т.В.Русою видано методичний посібник з літератури рідного краю по творчості поета «Байдужим спогляданням не обмежусь».

- діти з артистичним талантом і музичними здібностями мають змогу займатись в хоровому, драматичному, вокальному, ляльковому гуртку.

Важливу роль відіграє тісна співпраця з Пасічнянською дитячою музичною школою  . Наші спільні вихованці є лауреатами Міжнародних і Всеукраїнських конкурсів, студентами консерваторій. Дитячі музичні колективи носять звання «зразкових». Проводиться значна громадська робота з нашими учнями. Робота дитячої громадської організації «Гарт» у 2000 році відзначена Подільським Оскаром.

- учні з технічними здібностями займаються на індивідуальних заняттях з трудового навчання, відвідують гурток «Основи деревообробки». Постійно організовуються виставки робіт учнів з декоративно-прикладного мистецтва, технічної творчості школярів. На виконання Указу Президента України про відродження народних промислів при співпраці з обласним центром науково-технічної творчості для дітей та юнацтва та за сприяння  Гончарука Г.М. впроваджено уроки лозоплетіння.

- для учнів з спортивними здібностями працюють легкоатлетичний, стрілецький гуртки; спортивні секції: волейбольна, гандбольна, настільного тенісу, курс за вибором «Футбол». Вихованці спортивного клубу «Самсон» тричі ставали чемпіонами області з силового триборства.

Необхідно відмітити, що організація та здійснення модернізації навчально-виховного процесу по розкриттю творчих обдарувань школярів тільки тоді буде мати успіх і результативність, коли є безперервний цикл освіти, який дає можливість вибору, що власне і є ступінню свободи. Погодьтесь, що Подільський Оскар, заслужені мистецькі колективи, тричі чемпіони області – це досить пристойний результат для сільської школи.

Природно, що робота з обдарованими і здібними дітьми вимагає широкої соціальної бази із залученням і використанням державно-громадських інституцій.  Питання роботи з обдарованими дітьми і здібними дітьми постійно в полі зору Ради школи, піклувальної ради, батьківського комітету, сільської громади в цілому. В цьому і перевага сільської школи, в тому числі і у роботі з обдарованими дітьми.

У роботі щодо задоволення потреб суспільства у становленні та розвитку творчих, активних, обдарованих громадян активно використовуємо години навчальної практики, роботу в рамках Пасічнянського освітнього округу.

Якість освітніх послуг, які надають заклади освіти, мають бути  високими  як у містах, так і у сільській місцевості, Це зробити надзвичайно складно, адже фінансові потоки в містах набагато потужніші, ніж в селах. Але вирішення проблем освіти в сільській місцевості повинен бути, образно кажучи  , сумісним із розвитком проблем у містах, адже система освіти повинна бути єдиною, цілісною і несуперечливою. Саме тому проблему сільської освіти треба формулювати так:  « Які моделі закладів та систем освіти доцільно обрати, щоб , вклавши в них кошти, отримати освіту, доступну для сільської дитини, якісну та ефективну?». Не варто шукати міфічних способів економії на освіті, Адже відомо, що така економія для суспільства стає набагато дорожчою від будь-яких витрат на неї.

Саме тому суб’єктом гарантії конституційного права громадян на отримання загальної освіти в сільській місцевості, на якісну роботу з обдарованими та здібними дітьми має стати система освіти адміністративного району, тобто шкільні освітні округи, а не окрема сільська школа. Наш заклад став центром Пасічнянського освітнього округу, який створений у відповідності до нормативних документів та рішення №2 третьої сесії Старосинявської районної Ради  від 15.12.2006 року. Співпраця в рамках округу дала змогу значно покращити та активізувати роботу з обдарованими і здібними дітьми не лише у Пасічнянському НВК, але і у навчальних закладах, які входять до округу. Це здійснюється через систему спільних заходів, через залучення до роботи творчих,  ініціативних педагогів.  

Створено умови для навчання у формі екстернату, індивідуального навчання.

 Виявленню обдарованих дітей сприяє допрофільна та профільна підготовка.  До профільних блоків навчального плану входять предмети, які не просто закладають основи теоретичних знань, а також відомості, здобуті в позаурочний роботі, із засобів масової інформації.

Потужна компютерна база, а саме,  коли в Україні на 48 учнів припадає 1 компютер, в Хмельницькій області  відповідно- на 19 учнів, в Старосинявському районі – на 13 учнів, то у нашому навчальному закладі 1 комп’ютер – на  9 учнів, що в 5 раз краще ніж у Україні  загалом, звязок з вузами технологічного напрямку (ректор Хмельницького Національного університету Скиба М.Є. є Почесним вчителем Пасічнянського НВК) дали можливість зробити саме домінуючим технологічний профіль і відвернути думку про те, що сільська дитина створена лише для ферми і тракторного стану. Ліцензійне програмне забезпечення, 8 годин інформатики на тиждень, __  годин  практичних занять, отримання учнями професії «Оператор компютерного набору  ІІ категорії» згідно Державного стандарту –саме це ми маємо змогу надати своїм учням.

Відомо, що обдаровану дитину може сформувати творчий вчитель, що не завжди можливо в рамках однієї школи. Тому до викладання залучені кращі вчителі району, які працюють в рамках Пасічнянського освітнього округу , а також до викладання в ліцейних класах залучено викладачів Хмельницького національного університету. З нашими дітьми працюють ті науковці, яким притаманні глибокі знання предмета, знання особливостей навчання як у вищому, так і у загальноосвітньому навчальному закладі; високий рівень загальної культури; уміння впливати на розвиток особистості учня. Викладачі Хмельницького національного університету читають ліцеїстам курси за вибором «Основи економіки», «Основи підприємницької діяльності», «Менеджмент», «Маркетинг».

Сьогодні ліцей є реальною моделлю нової форми безперервної освіти. Тісний зв'язок з університетом сприяє створенню розвиненої навчально-матеріальної бази  і запровадженню нових, прогресивніших технологій навчання та дає можливість повноцінно впроваджувати профільність освіти.

Допрофільна підготовка здійснюється в загальноосвітніх класах. Зокрема на допрофільне навчання спрямовані такі предмети: 8 клас - креслення, агрохімія;  9 клас – креслення, інформатика, економіка, курс «Основи вибору професії».

У Пасічнянському НВК на етапі оновлення, збагачення освітнього процесу з метою створення сприятливих умов для розкриття творчих обдаровань школярів особлива роль відводиться застосуванню передових інноваційних технологій в навчальному процесі, проводиться значна самоосвітня робота педагогічних працівників.

Одним із показників ефективності роботи з обдарованою молоддю є результативність участі вихованців у різноманітних олімпіадах, конкурсах, змаганнях. Не дивлячись на особливості роботи в сільському регіоні, наші сільські діти зуміли стати переможцями і призерами Всеукраїнських, обласних олімпіад та конкурсів, лауреатами Міжнародних мистецьких конкурсів. З 2000 року маємо 8 переможців і призерів Всеукраїнського рівня, 44 – обласного рівня. Пасічнянський НВК постійно займає І-ІІ місце  серед навчальних закладів району по результативності участі учнів у районних предметних олімпіадах.

У роботі з обдарованими дітьми значну роль відіграє мотивація до творчості. Однією із сторін цієї мотивації є допомога  місцевого господарства  у матеріальному стимулюванні дітей. Механізм здійснення цього - колективний договір. Саме завдяки цьому запроваджено грошове преміювання учнів, які стали призерами, переможцями районних, обласних, Всеукраїнських олімпіад та конкурсів, спортивних змагань та преміювання зерном вчителів, які підготували призерів та переможців.

На етапі контролю процесу роботи з обдарованими дітьми використовуємо моніторингове дослідження якості роботи, освітніх послуг. Вже згадувалось про кількісні показники участі наших учнів у різноманітних олімпіадах, конкурсах, змаганнях. 95% випускників ліцейних класів стали студентами вищих навчальних закладів ІІІ- IV рівнів акредитації.

 

З кожним роком виявлення  і розвиток обдарованих і здібних дітей в сільській місцевості стає важчим, тому що в результаті демографічного спаду, трудової міграції таких дітей залишається все менше і менше. Тому першочерговим завданням кожного навчального закладу в сільській місцевості, принаймні опорних закладів, яким ї є Пасічнянський НВК, не залишити поза увагою бодай одну обдаровану чи здібну дитину. А для цього потрібно мати відповідний інструментарій, фахово підготовлені кадри, сучасне науково-методичне забезпечення, без яких не можливі ці процеси взагалі.

Цю діяльність потрібно і необхідно здійснювати системно, ціле направлено, з повним використання тієї законодавчої бази, яка розроблена на рівні держави. Навіть намагання це втілити в життя в умовах  обмежених ресурсів дає конкретні позитивні результати.

Настав час внести зміни до проекту шкільного освітнього округу з обов’язковим залученням вищої школи, з практикою застосування її наукового потенціалу, з впровадженням науки в  практику роботи сільської школи.

 

 

Категорія: Мои статьи | Додав: Людка (03.11.2008) | Автор: Міщишина Н.М.
Переглядів: 8587 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 2.0/8 |
Всього коментарів: 1
01.02.2010
1. фігня [Матеріал]
текст читать невозможно!!!! глаза на монитор вылазят!!!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту
ХНУ
Дослідне господарство ПАСІЧНА
ВКонтакте