Неділля, 05.05.2024, 17:58Вітаю Вас Гість | RSS
Пасічнянський НВК
Меню сайту
Категорії розділу
Мои статьи [11]
Статистика

Каталог статтей


Головна » Статті » Мои статьи

Впровадження козацької педагогіки як складової національно- патріотичногу Пасічнянському НВКВпровадження козацької педагогіки

У роботі розкривається проблема формування громадянина держави, наголошується на особливі ролі національного виховання у становленні особи як громадянина-патріота; зосереджується увага на козацькій педагогіці як складові народної педагогіки; окреслюється важливість і необхідність звернутися до витоків виховних ідеалів козацької педагогіки, відродження козацької виховної традиції; впровадження козацької педагогіки у виховний процес у Пасічнянському НВК як однієї з найефективніших систем на даному етапі  національно- патріотичного виховання учнівської молоді.

Проблема виховання громадянина постала перед людством тоді, коли виникла перша держава. І актуальною вона буде доти, поки держава існуватиме як соціальний інститут. Адже існує пряма залежність між державою і людиною. Якісно нову демократичну державу можуть створити лише свідомі громадяни, які люблять Україну, свій народ, націю і готові самовіддано служити їх інтересам. Тому національно-патріотичне виховання займає провідну роль у вихованні молодого покоління. Процес державотворення, національно-культурне відродження, оновлення і переосмислення життя в Україні вимагають нового бачення виховання учнівської молоді. В концептуальних засадах Державної програми "Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України" зазначено: "Мета сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти викликам глобалізації життя".[ 1]

Українська національна ідея проходить через всю педагогічну спадщину минулих епох. Вона в усі часи надихала багатьох освітніх діячів, педагогів на служіння своїй Вітчизні, рідному народу.

Саме дослідження витоків, становлення і розвитку національної системи виховання, вітчизняної педагогіки є першочерговою проблемою, від вирішення якої  залежить вихід незалежної Української держави на сучасний рівень світових стандартів у галузі освіти і виховання.

На кожному етапі розвитку українське національне виховання вибрало кращі здобутки світової культури, акумульовані в народних традиціях і звичаях, що стверджують добро, любов, справедливість в усіх сферах життя. Правильно організоване національне виховання формує повнооцінну особистість, індивідуальність, яка цінує свою національну й особисту гідність і честь. Так формується національний характер.

Головна мета національного виховання на сучасному етапі – передання молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду й на основі цього формування особистісних рис громадянина України.

«Перебудова життя, - пише О. Вишневський, - а в царині освіти – навчально-виховного процесу – це, передусім, перехід до віри в інші ідеали, а відтак і до життя, зорієнтованого на них. Ідеал – це вічний, досконалий, але недосяжний взірець. Він є стимулом до особистої і громадянської діяльності, він живить наше буття, зміцнює моральні цінності, підтримує сумління. Сила ідеалу нездоланна, а тому «ідеалісти» легко переносять труднощі буденного життя»[2].

А от Г. Ващенко вважав, що ідеал не може бути постійним, він має вдосконалюватися . «Розв’язуючи питання про цілі виховання сучасної української молоді, ми мусимо рахуватися не лише з нашими традиціями, а й з тими завданнями, що ставить перед нами сучасне майбутнє, а також прийняти до уваги психічні властивості нашого народу як позитивні, так і негативні. Перші треба розвивати, другі усувати або принаймні ослаблювати» [ 3  ]

Сучасний загальнодержавний вияв цікавості до історії козацтва й зокрема до козацької педагогіки можна пояснити просто: іде пошук ідеалу, формування національної еліти, яка у своїй діяльності спирається на національний досвід державотворення.

Запорізьке козацтво стало справжнім феноменом патріотизму в історії України. Воно глибоко і різнопланово вплинуло на історичну долю українського народу, на формування національної свідомості. Багатовіковий  визвольний козацький рух зумовив унікальне явище не лише східнослов’янської, а й світової культури – козацьку педагогіку.

У національній доктрині розвитку освіти (2002р.) у розділі «Національний характер освіти і національне виховання» справедливо записано: «Освіта утверджує національну ідею, сприяє національній  самоідентифікації, розвитку культури українського народу… Національне виховання є одним із головних пріоритетів, органічною складовою освіти».[ 4 ]

Тому саме сьогодні ми маємо унікальну можливість звернутися до витоків виховних ідеалів козацької педагогіки й відродити козацькі виховні традиції.

Козацька педагогіка – це частина народної педагогіки у вершинному її вияві, яка формувала в підростаючих поколіннях українців синівську вірність рідній землі, Батьківщині – незалежній Україні. Це народна виховна мудрість, що своєю головною метою ставила формування у сім'ї, школі і громадському житті козака-лицаря, мужнього громадянина з яскраво вираженою українською національною свідомістю і самосвідомістю.

Козацька педагогіка – це складова народної педагогіки, це наука про виховання мужності, патріотизму, вірності, доброти, братерської взаємодопомоги, фізичної  досконалості ,віри  у  свої  сили, можливості.

Сутність козацької педагогіки полягає у системі знань про закономірності формування світоглядних позицій українця, збагачення підростаючого покоління інформацією про здоровий спосіб життя, норми взаємостосунків, а також процес самовдосконалення, самоосвіти.

Система козацького виховання для українського народу – історично важлива, адже вона становить одну з вагомих підвалин сучасної національної системи виховання.

Створена козаками педагогіка ввібрала в себе ідейно-моральний, емоційно-естетичний, психолого-педагогічний зміст богатирської епохи в житті наших пращурів , періоду Київської Русі.

Зміст, ідейно-моральний і естетичний потенціал козацької виховної мудрості втілюють у собі національну психологію, характер, світогляд, правосвідомість, мораль та інші компоненти національної самосвідомості, духовності народу.

Переконана, що поглиблення і примноження козацько-лицарських традицій в сучасних умовах сприятиме нарощенню зусиль державотворчого спрямування, піднесенню духовності як кожної особистості зокрема, так і всього суспільства в цілому.

Ми, педагоги, покликані вести просвітницьку роботу серед молоді з історії, культури, мистецтва, державної діяльності козацтва, прагнучи виховувати підростаюче покоління у національному дусі.

На це і орієнтують Укази Президента України, нормативні документи Міністерства освіти і науки України.

Оскільки Старосинявщина  край козацький, прославлений звитяжною перемогою Богдана Хмельницького  над польською шляхтою ,  то і було  спільне рішення педагогічного , батьківського і учнівського колективів про вровадження козацької педагогіки у навчальний процес.

Районним  відділом освіти у 2004 році (Русий І.П.) була розроблена соціальна модель реалізації освітньо - молодіжного проекту « Стежками козацької звитяги» (Додаток 1,2) і реалізована в обласному масштабі, а безпосередньо у Пасічнянському  навчально-виховному комплексі : « Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, технологічний ліцей» розроблено і реалізується освітньо-модульний  проект «Славу козацьку повік не забуваєм» (Додаток 3,4).

У рамках проекту розроблені програми елективних курсів які затверджені МОН «Стежками козацької звитяги» (Додатки 5) та «Доба козаччини в українській літературі» (Додаток 7), розроблені згідно програм посібники для вчителів (розробки уроків)(Додаток 6), створено козацький клас, розроблено і пошито форму, козацькі атрибути, налагоджено зв'язок  з різноманітними громадськими організаціями.

На сьогодні ми задоволені тим результатом який маємо. Зросла цікавість учнів до історії України ,згуртувався класний колектив, культивується здоровий спосіб життя, учні отримали можливість завдяки подібним організаціям та підтримці українського козацтва ознайомлюватись з визначними місцями України…..

Досвід роботи  по впровадженню козацької педагогіки у навчальний процес вивчається іншими закладами області.

Тому є всі підстави стверджувати, що козацька педагогіка, яка дозовано впроваджується у Пасічнянському НВК і має давні традиції і дуже тісно пов’язана з ментальністю, національним характером українців  є на даному етапі однією з найефективніших систем патріотичного, національного виховання учнівської молоді.

На виконання  Указу Президента України від 21.01.2009р №1219 «Про відзначення у 2009 році 360-ї річниці подій, пов’язаних зі створенням Української козацької держави», листів управління освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації від 02.02.2009р. №70-3/9 та з метою реалізації обласного освітньо-модульного проекту «Стежками козацької звитяги» і на підставі рішення загальношкільного батьківського комітету від 15.12.2010 року та спільних зборів батьківського та учнівського колективів учнів 8 класу від 20.12.2010 року у Пасічнянському НВК  створено козацький клас, розроболено освітньо-модульний проект «Славу козацьку повік не забуваєм».

 Виконання проекту  спрямовано на активізацію національної свідомості, патріотизму підростаючого покоління, що є одним із пріоритетних напрямків діяльності дитячої громадської організації «Гарт».

 Проект проводиться за участю педагогічного та учнівського колективів Пасічнянського НВК. До її його реалізації та проведення залучаються громадські, військово-патріотичні організації, доброчинці.

 Мета проекту:

  залучення учнівської  молоді до формування самосвідомості, самоповаги, національної гідності, ідентичності через вивчення історії України, козацтва, національного руху;

• формування навичок здорового способу життя, козацького гартування, пропаганди та створення християнсько-духовних козацьких принципів;

• долучення до волонтерських місій, пов’язаних зі створенням умов здорового способу життя, християнської моралі, українських традицій та звичаїв козацької звитяги.

• об’єднання активної молоді  навколо ідеї відродження духовності, патріотизму, шанування національної культури, історії та традицій українського народу, українського козацтва, створення козацької загальнонаціональної ідеї

Завдання проекту:

Об’єднати зусилля усіх патріотів школи, району, області, України з метою залучення молоді до відродження святинь козацтва,  покращення національного, патріотичного виховання.  

Провести визначену Проектом соціально-виховну, патріотичну роботу з дітьми та молоддю.

Створити умови для самовираження особистості учня у різних видах діяльності, їх повноцінного, морального, психічного, фізичного, патріотичного та національного розвитку.

Учасниками проекту можуть бути:

• учнівська молодь (віком з 14 років) ,

• педагогічні працівники,

• викладачі вищих навчальних закладів.

Виконання проекту дасть змогу :

Забезпечити зростання самосвідомості, свідомості, патріотизму учнівської та студентської молоді, домогтися поєднання синтезу здобутків вищої школи, загальноосвітніх шкіл, громадських організацій в питаннях національно-патріотичного виховання.

Привернути увагу широкої громадськості до питань національно-патріотичного виховання молоді.

Консолідувати зусилля центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, навчальних закладів, установ та організацій у роботі з молоддю.

Оновити зміст військово-патріотичного та національного виховання учнівської та студентської молоді.

Підвищити рівень професійної компетентності у визначенні методів, форм, засобів, технологій навчання та виховання, залучення молоді до науково-дослідницької та пошукової роботи.

Пропагувати здоровий спосіб життя, формувати фізично здорову, козацько загартовану молодь

Під час підготовчого періоду по впровадженню проекту створена творча група,  до якої увійшли  ініціатор проекту Русий І.П., директор навчального закладу Руса Т.В., класний керівник тоді ще 8-го класу Корчевна Г.О. заступник директора з виховної роботи  Вітомська Л.С. та редактор районної газети «Колос», член Національної спілки журналістів України Козельськи Я.Д. , що визначила конкретні цілі та завдання. Почалася цілеспрямована теоретична підготовка: опрацьовано науково-методичну літературу з питань нацонально-патріотичного виховання, налагоджена співпраця з ВНЗ (МАУП, Кам'янець-Подільський національним університетом, Хмельницькою гуманітарно-педагогічною академією) та громадськими організаціями (районною молодіжною громадською організацією «Гарт», районною організацією «Патріот України», Старосинявською спілкою ветеранів Афганістану, районною організацією українського козацтва), вчителями  Русою Т.В., Семенюк Л.С. , Кривицькою Г.М. розроблено програми елективних курсів: "Доба козаччини в українській літературі” та "Стежками козацької звитяги”, які затверджені МОН України.

Щоб підготувати колектив до продуктивної роботи в проекті творча група, спираючись на останні досягнення педагогічної науки, передовий досвід інших шкіл та власні надбання, зібрали ті раціональні зерна, які допоможуть у вирішенні проблеми національно-патріотичного виховання учнів.

Козацький клас - це  дитяча  організація, яка будує свою роботу на принципах добровільності, демократії, самоврядування.  На чолі козацького класу стоїть курінний отаман . Поділ класу відбувається на рої. Керує роєм ройовий, курінний   звітує на Загальній раді про виконану роботу протягом певного періоду.

 Генеральний прапороносець відповідає за збереження прапора та внесення й винесення його під час проведення  лінійки.

Курінний отаман перевіряє, як виконується грамота (план) куреня. Допомагає скласти план роботи куреня. Нагороджує переможців  конкурсів та змагань. Організовує різні походи, екскурсії, змагання.

Загальна Рада затверджує план роботи (з проведенням спортивних тренувань та змагань, екскурсій, походів, акцій, заходів, конкурсів, вікторин). Кожний рій має  свою назву,  відповідний знак-символ, девіз, пісню, що  відрізняє його від іншого роя.

 При організації роботи козацького класу намагаємося дотримуватися таких принципів:

 • козацький клас – це впевненість  у майбутньому;

 • козацький клас – це життя за законами добра, довіри, взаємоповаги;

 • козацький клас – це школа інтелекту, інтелігентності, толерантності;

 • козацький клас – це клас, де плекають фізично і психічно здорову  особистість;

  • козацький клас – це світ мрій і сподівань.

Козацька педагогіка  як засіб виховання, вибрана невипадково, адже відомо, що доба козаччини в історії України залишила найпомітніший слід. Тому велику увагу приділяю вивченню історичних джерел, творів літератури, музики, образотворчого мистецтва на козацьку тематику. Саме така робота дає можливість поглибити  знання дітей з історії розвитку  українського козацтва, прилучає їх до культури рідного краю, сприяє патріотичному вихованню, осмисленню себе, своєї особистості, як частини великого українського народу; пробуджує  національну свідомость, загартовує  юних особистостей морально.

Залучення до реалізації проекту   представників  Українського козацтва в Хмельницькій області, Міжнародних козацьких організацій, зокрема козацтва української громади в Латвії на чолі з головою В.Лукащуком, депутатів обласної ради (Таєнчука В.П., Крота О.І.) та районної ради (Братанюка  М.Г., Русого І.П.), голови села Палаги О.І., депутатів сільської ради дає змогу організовувати  роботу на якісно новому рівні.

Логічним завершенням кропіткої роботи І модуля проекту  стала «Посвята в козаки», яка відбулася 14 червня 2011 року. Цьому передував організаційний етап, який тривав протягом року. За цей період учні вивчали історію козацтва за працями Д.І. Яворницького, М.С. Грушевського, В.С. Степанкова та інших; розробляли, затверджували та виготовляли козацькі однострої та козацькі хоругви; проводили зустрічі з керівниками  громадських козацьких організацій області, науковцями, дисидентами; гартували своє тіло й дух за допомогою виконання фізичних вправ, переконувались у необхідності вести здоровий спосіб життя.

Козацький клас веде свій літопис до якого уже вписані:

 Червень 2009 рік – участь у таборуванні  на Пилявецькому полі у рамках обласного проекту «Стежками козацької слави» (Додаток 8).

• 2009-2010  роки - підготовчий період до створення козацького класу (вивчення історії козацтва, пошиття одностроїв,   участь у спортивних змаганнях та конкурсах, зустрічі з видатними людьми …) (Додаток 9).

• 14 червня 2011 рік – урочиста посвята у козаки (Додаток 10).

• Жовтень 2011 рік – участь у посвяті  у козаки учнів 1 класу Старокостянтинівської  ЗОШ №7 (Додаток 11)

• 21-22 березня 2011 рік – участь у Міжнародній науково-практичній конференції «Звичай Русі, що став козацьким». Уклад Конституції республіки війська Запорозького (Конституція Пилипа Орлика)»  у місті Хмельницькому.

• 15 жовтня 2011 рік -  участь у святкуванні 800-річчя фортеці у місті Збараж (Тернопільська обл..) (Додаток 12).

• Березень 2012 рік –  екскурсійна поїздка в Державний історико-культурний заповідник «Самчики».

• Травень 20012 рік – участь у обласному етапі  Всеукраїнської військово-патріотичної  гри «Джура» (4 місце)  ( м. Хмельницький) (Додаток 13).

• Червень 2012 рік –  екскурсійна поїздка у літературно - меморіальний музей Оноре де Бальзака в селі Верхівня (Житомирська обл..)

  підсумок проекту «Слави козацької повіки не забудем» нагородження «Кращого козака і козачки» (Самолюк А., Ярошик К.). Учні козацьких класів пройшли низку випробувань у яких демонстрували свою силу, мужність, кмітливість та інтелект (Додаток 14).

 • Лютий 2012 рік - участь у брейн - ринзі на козацьку тематику між вищими навчальними закладами (м. Хмельницький) (Додаток 15).

• Травень 2013 – участь делегації козаків у   святі Останнього дзвоника. На якому Головний отаман Українського козацтва в області, генерал-осаул Ю.Добровольський вручив нагороду директору НВК Т.В. Русій, за виховання патріотизму та національної гордості підростаючого покоління (Додаток 16).

• Вересень 2013 – участь у святкуванні 365 річниці Пилявецької битви. Свято козацької звитяги «З твоєї пресвятої волі вовіки буде слава золота» (Додаток 17).

• Отаман Українського козацтва з м. Вінниці  О. Білан, за відродження козацького духу, традицій козацької доби зробив незвичний подарунок  - вручив коня-рисака (Додаток 17).

• Вересень 2013 рік – Науковий круглий стіл «Пилявецька битва» «Звитяги невмирущого відлуння» до 365-річниці битви під Пилявцями.

• 9 жовтня 2013 рік –  підведення підсумків проведення модуля «8 кроків до успіху», де учні козацьких класів пройшли низку серйозних випробувань. За результатами конкурсів визначено кращого козака та козачку (Кривий О., Смольська І, Мороз Д., Удот А.) (Додаток 18).

• урочиста посвята у козаки учнів 9 класу, якій передувала змістовна підготовка учнівської молоді: лекції з історії козаччини, інтелектуальні конкурси та спортивні змагання (Додаток 19). 

Держава - витвір нації. «Національне виховання забезпечує  кожній нації найширшу демократизацію освіти ,коли його творчі сили не будуть покалічені , а навпаки , дадуть оригінальні самобутні скарби задля вселюдського поступу :воно через пошану до свого народу виховує в дітях  пошану до других народів і тим приведе нас не  до вузького відокремлення ,  а до широкого єднання й світового розуміння між народними й національними спільнотами »[  5]

Отже творчо продовжуючи в сучасних умовах козацькі традиції і звичаї, молодь України виростатиме фізично здоровою , морально чистою і духовно багатою , відданою національним інтересам і загальнолюдським цінностям.

Категорія: Мои статьи | Додав: Galysh (07.03.2014)
Переглядів: 2642 | Рейтинг: 4.7/3 |
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту
ХНУ
Дослідне господарство ПАСІЧНА
ВКонтакте